قریب به نیمی از مدارس ابتدایی کشور مدیرآموزگاری اداره می شود

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران- ایرنا

چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۱۸

گرگان- مدیرکل دفترآموزش و خلاقیت دوره پیش دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ‪۵۰درصد مدارس ابتدایی کشور که شامل ‪ ۲۸هزار مدرسه است بصورت مدیرآموزگاری اداره می شوند. علیرضا رحیمی امروز در همایش بزرگ مدیر آموزگاران استان گلستان در کانون فرهنگی تربیتی طه گرگان با مطلوب خواندن وضعیت دوره ابتدایی در کشور، اظهارداشت: هم اکنون نرخ ارتقای تحصیلی ابتدایی ‪ ۹۰درصد است ولی به لحاظ محرومیتهایی که مدارس چند پایه دارند، افت تحصیلی این مدارس بالاتر از تک پایه ها است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وی افزود: کلاسهای چند پایه همواره بوده اند و نیز در حال حاضر برخی از کشورها به دلیل ویژگی هایی که کلاسهای چند پایه دارند به سمت تشکیل و ترویج این کلاسها می روند.
به گفته وی، هر چه انسان در محیط طبیعی تر زندگی کند از نظر مراودات اجتماعی متعادل تر بار می آید و چون دانش آموزان چند پایه در سنین مختلف با همدیگر هستند، در رفتار و کردار مکمل یکدیگرند.
رحیمی، کلاسهای چند پایه را یک فرصت آموزشی در کشور عنوان کرد و گفت:
ضرورت دارد محدویتهای موجود در کلاسهای چند پایه مانند منابع انسانی و محتوای آموزشی را بازنگری کنیم که بخشی از آنها در حال بازنگری است و همچنین در سالهای آینده نیروی انسانی جوانتر را جذب کنیم تا وضعیت بهتر شود.
وی در ادامه به مسوولان و برنامه ریزان توصیه کرد که به مدیرآموزگاران توجه کنند و این مدیران را در برنامه ریزی مد نظر داشته باشند و نگرش خود را به آنها تغییر دهند.
وی همچنین از مدیرآموزگاران خواست که خود را بیش از آنچه هستند، باور داشته باشند چون در زمینه های مختلف توانایی دارند.
رحیمی با بیان اینکه تاکنون درصدی از نگرش مسوولان کشور به مدیرآموزگاران تغییر کرده، متذکر شد: این مساله موجب شده محتوای درسی تدوین شده برای کلاسهای چند پایه با تک پایه ها متفاوت باشد.
وی اضافه کرد: مدیرآموزگار مسوولیت چند نفر را برعهده دارد و اغلب افرادی هستند که از محیطهای کوچک برخواسته اند و در موفقیت آنها محدودیتی وجود ندارد و تاثیر گذار در جامعه هستند.
رحیمی، معلمان چند پایه را متفاوت از معلمان دوره ابتدایی و تک پایه دانست و گفت: بازنگری درجه بندی مدارس، یکی از برنامه ها برای توجه بیشتر به مدیرآموزگاران است که هم اکنون شاخص درجه بندی مدارس، تعداد دانش آموزان است و پیگیر هستیم شاخص های متفاوت برای مدرسه قائل شویم و به دوری و نزدیکی از مرکز، محرومیت و محیط مدرسه نیز توجه شود.