يادگيري مفاهيم درسي را براي شب امتحان نگذاريد
يک کارشناس تعليم و تربيت در گفتگو با خبرنگار فارس با تاکيد بر اينکه نمي توان از دانش آموزي که يادگيري تمام مفاهيم کتابهاي درسي خود را براي شب امتحان گذاشته است انتظار نمرات چندان مطلوبي داشت ، مي گويد : دانش آموزان بايد درنظر داشته باشند که امتحان پايان سال تحصيلي نيز امتحاني است مثل ساير امتحانات فقط کمي اهميت نمره حاصله بيشتر است اما چندان تفاوتي با ساير امتحانات ازنظر ميزان سختي سوالات ندارد و والدين نيز بايد سعي کنند به جاي تزریق استرس
خود به دانش آموزان آنها را براي رويارويي با سوالات امتحاني آماده کنند. دکتر پارسا ميبدي درباره مقدمات مطالعه مي افزايد : دانش آموزان بايد سعي کنند که فقط در يک مکان به مطالعه دروس خود بپردازند و تا جايي که امکان مکان مطالعه را تغيير ندهند و همچنين عواملي را که سبب پرت شدن حواسشان در زمان مطالعه مي شود را از محيط دور کنند تا بتوانند تمرکز داشته و مفاهيم درسي را بفهمند. وي با تاکيد بر اينکه محيط مطالعه بايد آرام باشد ، مي گويد : هر چند که خط کشيدن زير نکات مهم کتاب مي تواند در يادگيري تاثير گذار باشد اما بايد دقت کرد که اين خط کشي ها بيش از ده درصد از مطالب هر درس را به خود اختصاص ندهد. اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه دانش آموزان بايد بعد از مطالعه درس ، مطالب مهم را از حفظ تکرار کرد ، مي افزايد : دانش آموزان نبايد يادگيري تمام مفاهيم درسي را به شب امتحان موکول کنند بلکه بايد سعي کنند هر درسي را در زمان خود و در فرصت مناسب مطالعه کنند تا در شب هاي امتحان با خيالي آسوده فقط به مرور درسها بپردازند و از يادگيري دروس به صورت فشرده اجتناب کنند. بلافاصله پس از صرف غذا مطالعه نکنيد يک کارشناس برنامه ريزي درسي نيز با تاکيد بر اينکه بلافاصله پس از صرف غذا نبايد مطالعه نمود ، مي گويد : پلافاصله پس از صرف غذا به علت شروع فعاليت دستگاه گوارش و هجوم خون به معده و احشاء داخلي ، از ميزان جريان خون در مغز کاسته مي شود و آمادگي براي مطالعه کاهش مي يابد. محمد صادق رنجبر با اشاره به اينکه انجام حرکات تنفسي متناسب در زمان مطالعه بسيار مهم است ، مي افزايد : تنفس اگر نامنظم باشد ، به تدريج باعث کاهش اکسيژن خون و ايجاد حالت خواب آلودگي مي شود و در نتيجه از آمادگي ذهني براي مطالعه مي کاهد. وي با تاکيد بر اينکه آرامش فکري لازمه يادگيري مفاهيم دروس است ، اظهار مي کند : در هنگام مطالعه بايد از اشتغالات ذهني و عصبانيت جلوگيري نمود چراکه اضطراب و ناراحتي باعث از بين رفتن تمرکز حواس مي شود و حافظه کساني که داراي اضطراب و عصبانيت هستند ، به طور محسوسي از افراد عادي کمتر است. اما چند نکته بهداشتي درباره مطالعه ، کيفيت هواي تنفسي هم از نظر ايجاد نشاط و هم از لحاظ فراهم آوردن موجبات کسالت خيلي مهم است . تنفس در اتاق در بسته که هوا به قدر کافي در آنجا وجود ندارد ، کار درستي نيست ، همچنين نور بايد از سمت چپ ، بالا و با زاويه تقريبي 45 درجه به کتاب و کاغذ بتابد . زيرا اگر از سمت راست بتابد ، خصوصاً هنگام نگارش ، باعث ايجاد سايه دست بر روي کاغذ مي شود که در ديد اشکال ايجاد کرده و در نتيجه باعث خستگي چشم مي شود به همين دليل بهترين نور براي مطالعه و کار ، روشنايي معمولي اتاق است که در هواي روشن به وسيله نور غير مستقيم ايجاد شده باشد. بهترين رنگها براي نوشتن ، رنگ آبي و مشکي است که فشار کمتري به چشم وارد مي کند و مانع خستگي مي شود . رنگهاي قرمز ، سبز و ... ديد را مشکل و باعث خستگي چشم مي شوند ،ضمن اينکه درنظر داشته باشيد که براي هر ساعت مطالعه يک ربع تا بيست دقيقه استراحت مفيد لازم است . اين استراحت نه تنها براي چشم بلکه براي مغز هم فرصت مناسبي است که يادگيري خود را مرور کند . در زمان استراحت بايد به فاصله دور و بدون توجه و دقت نگاه کرد ، اين کار باعث تنوع و تمدد اعصاب نيز مي شود. روزهاي امتحان و شب هاي طولانيش به سرعت از راه مي رسند و به سرعت نيز مي روند هر چند که شايد براي عده اي از دانش آموزان خصوصا آنهايي که کوله بار درسيشان خالي است و يک شبه مي خواهند پرش کنند سخت بگذرد اما بالاخره مي گذرد و در اين گذران نکته هايي را مي آموزد که جاي تامل دارد ، و مهم ترين اين نکته ها اينکه هرگز کار امروز را به فردا واگذار که در کوران زندگي جا مي ماني
زماني ( يکشنبه 30/1/1388 :: ساعت 8:35 صبح)