آموزش معلمان در آمریکا1
● مترجم: کامبیز - پارتازیان
آموزش معلمين ابتدايي
شرايط آموزش و كسب گواهي نامه معلمين ابتدايي ( دبستان )و كودكستان ( مهد كودك) از طريق دولتهاي ايالتي تعيين مي گردد كه نياز به امتحانات ورودي قبل از ورود به آموزش معلم ارجحيت داشته و مجدداً آموزش معلمي از قبل از كسب گواهي نامه تكميل نمايند. درپنج ايالت امتحان برگزار نمي گردد و در دوازده ايالت تنها ارزيابي جزئي از مهارت ها به عمل مي آيد.در سي و هشت ايالت نياز به تكميل برنامه تحصيلات تعيين شده در سطح دوره ليسانس به منظور كسب گواهي نامه و تكميل رضايت بخش دوره عملي مي باشد.
تحصيلات دوره ليسانس بايد در يك مؤسسه رسمي در 47 ا يا لت و در مؤسسه مورد تأييد ايالت در سه مرحله ديگر تكميل گردد.اولين گواهي نامه آموزشي، مدرك ليسانس همراه با كسب گواهي نامه مي باشد. اغلب بيشتر ايالتها سطوح تكميلي كسب گواهي نامه اي كه مبني بر تجربه و آموزش اضافي باشد را پيشنهاد مي نمايند و بسياري از معلمين در اين سطح مدرك فوق ليسانس را دريافت مي نمايند. تكميل و تداوم آموزش حرفه اي به منظور حفظ گواهي نامه در 42 ايالت ضروري و لازم مي باشد.
آموزش معلمين متوسطه
شرايط آموزش و كسب گواهي نامه معلمين متوسطه از طريق هر ايالتي تعيين مي گردد كه نياز و الزام به امتحانات ورودي قبل از ورود به آموزش معلم ارجحيت داشته و مجدداً آموزش معلمي را قبل از كسب گواهي نامه تكميل نمايند. در5 ايالت الزام به امتحان وجود ندارد و در 12 ايالت تنها ارزيابي جزئي از مهارتها به عمل مي آيد. و 19 ايالت الزام به يك دوره كارشناسي است كه تمركز اصلي اش بر روي رشته اي است كه آموخته مي شود و در 25 ايالت تمركز جزئي بر روي آموزش و يا الگوي ديگري از دوره هاي مربوطه ضروري و لازم مي باشد.همچنين در 38 ايالت تكميل و اتمام موفقيت آميز دوره نظارت عملي ضروري ميباشد.تحصيلات دوره ليسانس بايد در يك مؤسسه رسمي در 47 ايالت و در مؤسسه مورد تأييد ايالت در سه سطح ديگر تكميل گرديده شود. اولين گواهي نامه آموزشي مدرك ليسانس همراه با كسب گواهي نامه و جواز مي باشد. اغلب ايالتها سطوح تكميلي كسب گواهي نامه اي كه مبني بر تجربه و آموزش اضافي و بيشتر باشد را پيشنهاد مينمايد وبيشتر معلمين اين دوره حداقل مدرك فوق ليسانس را دريافت مي دارند. تكميل و تداوم آموزش حرفه اي در 42 ايالت به منظور حفظ جواز و گواهي نامه ضروري و لازم مي باشد.
آموزش معلمين استثنايي
معلمين آموزش ويژه دراغلب ايالتها تحت برنامه هاي ويژه ومشخص شده درسطح كارشناسي وسطح كارشناسي ارشد آموزش داده مي شوند و همچنين بطور جداگانه تأييد و آموزش داده مي شوند.
47 ايالت چنين معلميني را مطابق با تخصص خاص و ويژه اي كه آنها كسب و تجربه كرده اند براي مثال آموزش ناشنوايان، آموزش نابينايان و آموزش معلوليني كه براي كار و حركت آموزش داده مي شوند، تأييد و تصديق مينمايد.درحاليكه حداقل نياز و شرط آكادميك مدرك كارشناسي درارتباط با آموزش ويژه يا رشته اي مربوط به آن (مانند روانشناسي پرورشي) ميباشد، هدف چنين تصرف و دارائي معلم مدرك فوق ليسانس مي باشد.پرسنل ويژه آموزش نديده بايد دراغلب ايالتهاي آمريكا تأييدكردند؛اين استثنائات شامل مديران مدرسه،رؤساي مدرسه(مشاوران)،پرسنل بهداشت مدرسه(روانشناسان،پرستاران)، كتابداران مدرسه و موارد ديگر ميباشد.دربيشتر اين رده بنديهاي حرفه اي مدرك فوق ليسانس يا بالاتر براي اولين گواهي ضروري و لازم مي باشد.مديران مدرسه، بويژه مديران(ناظمان) و ناظران معمولاً به كسب گواهي نامه معلمي ملزم مي گردند.
آموزش اساتيددانشگاهي
قانون ايالت با درنظر گرفتن شرايط هيأت علمي در آموزش متوسطه تكميلي متفاوت مي باشد
مسؤوليت تعيين و مشخص كردن استانداردها و شرايط مراتب هيأت علمي و استخدام و تشويق و ارتقاء هيأت علمي بر عهده مؤسسه خاص و هيأت علمي، اداره يا مدرسه درون يك مؤسسه مي باشد.شرايطي كه مؤسسات تعيين مي نمايند، مطابق با سطحي كه هيأت علمي جهت آموزش تعيين شده اند و مطابق با موضوع رشته آموزش داده شده، خواه تحقيق و پژوهش اعمال شده باشد يا نشده باشد، خواه گواهي نامه حرفه اي يا صلاحيت مورد نياز باشد يا نباشد و خواه طول دوره تمام وقت يا نيمه وقت باشد يا نباشد، ممكن است متفاوت باشد.همچنين مؤسسات رسمي از هرگونه استاندارهاي هيأت علمي كه از طريق مؤسسه رسمي منطقه اي تعيين شده باشند پيروي مي نمايند چرا كه آنها ملزم و مطيع هر گونه استانداري از جانب انجمن مي باشند كه برنامه هاي يك رشته خاص ويژه را تأييد و تصديق مي نمايد.هيأت علمي آموزش دانشگاهي بطور كلي و همگاني براي كسب تخصصهاي لازم و شرايط و صلاحيتهاي آموزش، اجراء تحقيق و پژوهش و مشاور در رشته حرفه اي خاص خودشان، پيش بيني شده اند.
مدرك مورد نيازجهت تدريس در سطوح مختلف آموزشي
پيش دبستاني: حداقل مدرك كارداني
سطح اول : حداقل مدرك كارشناسي و در بيشتر موارد گذراندن در يك يا در سال برنامه هاي آموزشي براي شغل معلمي
سطح دوم : حداقل مدرك كارشناسي و در بيشتر موارد گذراندن در يك يا در سال برنامه هاي آموزشي براي شغل معلمي
سطح سوم: مقطع دكتري
حقوق و مزاياي معلمين
نسبت دريافتي حقوق
طبق آمار سال1995،براي معلمان مدارس دولتي ميانگين حقوق سالانه در حدود 37400 دلار است.طبق آمار سال1992،براي كليه معلمان از سطح پيش دبستاني تا دبيرستان و مدارس دولتي وخصوصي با مدرك ليسانس ميانگين حقوق دريافتي سالانه در حدود 38500 دلار است.
نسبت افزايش حقوق
حقوق معلمان معمولاً بر اساس آموزش و تجربه افزايش پيدا مي يابد.علاوه بر اين از سال 1981 تا سال 1995 حدود 20 درصد و براي معلمان تازه كار با توجه به تورم، از سال 1980 تا سال 1995 حدود 24 درصد افزايش حقوق مد نظر قرار گرفته است.
مدت زمان تدريس به تفكيك دوره
ابتدايي : 33 ساعت + 12 ساعت كار فوق العاده قبل يا بعد از مدرسه
مقدماتي متوسطه : 33 ساعت + 12 ساعت كار فوق العاده قبل يا بعد از مدرسه
تكميلي متوسطه : 33 ساعت + 12 ساعت كار فوق العاده قبل يا بعد از مدرسه
آموزش معلمين پيشدبستاني و ابتدايي
مطابق برنامه LOGSE مربيان و معلمين مراكز پيشدبستاني و ابتدايي ملزم به برخورداري ازمدرك دانشگاهي ميباشند. گفتنيست كه علاوه برمدرك دانشگاهي، افرادبرخوردار ازمدارك ديگر حرفهاي نظير فارغالتحصيلان مدارس پرستاري و يا آموزشي ابتدايي وآموزشهاي حرفهاي نيزازمجوزتدريس درمراكزآموزشي مذكور برخوردار ميباشند.
تاريخچه
تاريخچه قوانين دولتي آموزش معلمان پيشدبستاني و ابتدايي در اسپانيا به دوره اوليه پايهگذاري سيستم آموزشي در كشور باز ميگردد. بطور دقيقتر ميتوان گفت كه قوانين سيستم آموزشي معلمان مقاطع ابتدايي از قرن نوزدهم به مورد اجراء گذارده شد. پس از تأسيس نخستين مركز آموزش معلمان طي سال 1839 با عنوان (Escueta Normal de Maestros) اين مدارس از رشد چشمگيري طي قرن 20 برخوردار گرديده و به ارائه مدل آموزشي خاصي به گروههاي كثيري از معلمان اسپانيايي تا سال 1970ميلادي پرداختند. در آن اثنا، مطابق با برنامه فرآيند عمومي آموزش (LGE) فرآيند تكميل دورههاي آموزش معلمان در دانشگاهها مورد بررسي قرار گرفت. پس ازسال 1970دانشگاهها (Escuetas) به آموزش عمومي معلمين پرداخته و جانشين مراكز آموزش معلمان گرديدند. در اين راستا، با توجه به رشد سطح آموزش مقدماتي معلمين، ضرورت ارائه آموزشهاي عمومي و مقدماتي (EGB) به معلمان مقطع آموزشي ابتدايي نيز ضروري گرديد. مطابق برنامه LGE معلمان آموزش ابتدايي و پيشدبستاني ملزم به برخورداري از مدرك و گواهينامه مهندسي فني و يا معماري و گذراندن دوره 3 ساله آموزش عالي ميباشند. چارچوب اصلي دروس آموزش معلمين ابتدايي مطابق برنامه (LGE) كه طي دهه 70 پيشبيني گرديد بر دروس علوم ابتدايي و پيشدبستاني، علوم انساني، فلسفه و آموزش تخصصي تمركز بيشتري ميگردد. با توسعه سياستهاي آموزشي مطابق برنامه LOGSE طي سال 1990، ساختار آموزش معلمان ابتدايي اصلاح گرديد. به طور کلي مي توان گفت که تاريخچه وضع قوانين آموزش معلمان در نظام آموزشي اسپانيا به قرن 18 ميلادي باز ميگردد. پس از اعمال اصلاحات مداوم در حوزه آموزش کشور، نخستين مركز آموزش معلمان كشور با عنوان "ميلستوس" طي سال 1839 تأسيس شد. مركز آموزش معلمان ميليستوس بهعنوان مدل آموزشي نظام آموزش اسپانيا عملاً تا سال 1970 تداوم يافت. اين درحالي آست كه درسال1970 مطابق قوانين آموزش اسپانيا (LGE) مسؤوليت برگزاري و نظارت بر دورههاي آموزش معلمان پيش دبستاني وابتدايي به دانشگاههاي كشور محول گرديد.
طبق قانون مصوب1970،مراكز جديدي تحت عنوان مراكز آموزش مقدماتي معلمان " EGB " جايگزين سيستم پيشين آموزش معلمان در دانشكدهها گرديد. هدف از تشگيل چنين مراكزي بالا بردن سطح آموزش معلمان پيش دبستاني و تقويت ساختار آموزش مقدماتي معلمان (EGB) بود. چهارچوب سياستهاي آموزشي دهه 70، بر تخصص معلمان مقاطع آموزش ابتدايي و پيشدبستاني در تدريس دروس آموزشي متمركز بود. اين در حالي است كه طي اصلاحات آموزشي دهه 1990، تعريف جديدي از آموزش مقدماتي معلمان ارائه گرديد. به عبارت ديگر ساختار آموزش مقدماتي معلمان از نظر سازماندهي و محتوا بازسازي گرديد. هدف از اعمال چنين اصلاحاتي منطبق ساختن نيازهاي آموزش معلمان با نيازهاي آموزشي كشور بود. از جمله قوانين اصلاحي آموزشي ميتوان به لزوم برخورداري كليه معلمان مقاطع آموزش ايتدايي و پيش دبستاني از مدرك "ميسترو " اشاره نمود.قوانين ويژه معلمين واجد شرايط تدريس در مقاطع پيش دبستاني كه از تحصيلات دانشگاهي برخوردار نميباشند،دراساسنامه آموزش كشور اسپانيا لحاظ گرديده است. شيوه ارائه مدرك آموزشي" ميسترو " كه جهت تدريس به خردسالان و دانشآموزان مقطع پيشدبستاني توسط شوراي سلطنتي اسپانيا به معاونين اعطا ميگردد در سال 1991 تغيير يافته و فهرست تخصصها و مهارتهاي عمومي معلمان مقطع آموزشي مذكور در اساسنامه آموزشي اتخاذ گرديد.
دورههاي آموزشي
آموزش معلمين مراكز پيش دبستاني و ابتدايي در دانشگاههاي آموزش معلمان (Escueals) طي يك مرحله آموزشي 3 ساله صورت ميگيرد. در حال حاضر طي دورههاي آموزش معلمين مراكز پيشدبستاني و ابتدايي 7 تخصصي آموزش ابتدايي و نحوه تعليم آن، زبان خارجي (انگليسي و فرانسوي)، آموزش جسماني، آموزش موسيقي، آموزش تخصصي و آموزشهاي سمعي و بصري (گفتاري و شنيداري) به دانشجويان ارائه ميگردد. قوانين مشتركي در كليه دانشگاههاي آموزش معلمان در خصوص برنامههاي آموزش معلمين مركز پيشدبستاني و ابتدايي وجود دارد. به نحويكه دورههاي تحصيلي كليه رشتههاي اين مقطع بر حداقل 180 روز آموزشي بالغ ميگردد. زمان كلاسي نيز بر20 تا 30 ساعت در هفته به علاوه دروس عملي مشتمل ميگردد. طبق قوانين مذكور، تحت هيچ شرايطي مدت زمان كلاس (دروس تئوري) از 15 ساعت در هفته تجاوز نمينمايد. اين قوانين همچنين به ارائه ساختارهايي براي دانشگاههاي آموزش معلمان ابتدايي (Escueals)
منتهي ميگردد كه بر سري موضوعات مرتبط با آموزش ابتدايي و مباحث رواني تعليمي، تئوري آموزش عمومي، مؤسسات آموزش پيشدبستاني و ابتدايي و نوع سازماندهي اين مراكز، روانشناسي آموزشي و بهبود سن تحصيل، آموزش جامعه شناسي، تئوري آموزش كوتاه مدت و مؤسسات ارائه كننده اين قبيل آموزشها، به كارگيري تكنولوژيهاي جديد در آموزش و برخورداري از آموزش عملي و مناسب درقالب حداقل320 ساعت آموزش مشتمل ميگردد.
چارچوبهاي قانوني
قوانين ويژه معلمين واجدشرايط تدريس در مقاطع پيش دبستاني كه ازتحصيلات دانشگاهي برخوردار نميباشند. دراساسنامه آموزش كشور اسپانيا قيد گرديده است. شيوه ارائه مدرك آموزشي" ميسترو " كه جهت تدريس به خردسالان و دانشآموزان مقطع پيشدبستاني توسط شوراي سلطنتي اسپانيا به معاونين اعطا ميگردد در سال 1991 تغيير يافته و فهرست تخصصها و مهارتهاي عمومي كه معلمان مقطع آموزشي مذكور در اساسنامه آموزشي اتخاذ گرديد.از جمله مهمترين چارچوبهاي قانوني ويژه مراكز آموزش پيشدبستاني و ابتدايي ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود :
1- برنامه LOGSE در خصوص ساختار و گواهينامههاي معلمين آموزش ابتدايي.
2- حكم سلطنتي مصوب سال 1991 در خصوص مدارك مورد نياز معلمين مراكز پيش دبستاني و ابتدايي.
نهادهاي مركزي
دولت اسپانيا به دانشگاهها در ارائه مدارك معتبر و اجراي قوانين كلي تحصيلي، توصيهها و مشاورههايي ارائه مينمايد.مسووليت ارزيابي واعتباربخشي مدارك تحصيلي معلمين مقطع ابتدايي نيزبرعهده شوراهاي دانشگاهي است. بر اين مبنا قوانين و مدارك دانشگاههاي خصوصي نيز كه به ارائه مدارك مختلفي منتهي ميگردد از طريق شوراهاي دانشگاهي ارزيابي و سنجش ميگردد. آموزش معلمين سطوح پيشدبستاني و ابتدايي در دانشگاههاي آموزش معلمين (Escueals) ، دانشكدههاي آموزش معلمان و مؤسسات غيررسمي آموزش معلمان صورت ميگيرد. دانشگاههاي آموزش معلمان (Escuelas) و مؤسسات آموزش معلمان به صورت مشترك به آموزش معلمان ابتدايي و بصورت منظم و در ارتباط با يكديگر ميپردازند. اين قبيل ارتباطات به گونهاي است كه مراكز مذكور حتي در تشكيل جلسات دروس عملي و دوره تحصيلي و معيارهاي استخدام كادر آموزشي (اساتيد) به مشاركت با يكديگر مبادرت مينمايند.
ارزيابي تحصيلي
ارزيابي دانشجويان دورههاي آموزش معلمان در سطح دانشگاه بر عهده دانشگاهها و گروههاي آموزشي مربوطه ميباشد. به كليه دانشجوياني كه موفق به گذراندن دورههاي آموزش معلمان در دانشكده ملي آموزش معلمان اسپانيا گردند. مدرك علمي "ميسترو" در رشتهي تخصصي مربوطه اعطا ميگردد.
پذيرش تحصيلي
از جمله پيش نيازهاي دانشگاهي آموزش معلمين مراكز پيشدبستاني و ابتدايي (Escueals) و يا مؤسسات آموزش معلمان ميتوان به قبولي در آزمون تعيين سطح دانشگاهي (COU) قبولي در آزمون سال دوم مراكز پيش دانشگاهي، گذراندن آموزش حرفهاي و تخصصي سطح Fpll ، سطح پيشرفته آموزش حرفهاي و مدارك معادل موارد مذكور اشاره نمود. علاوه بر اين افراد برخوردار از مدرك تكنسين تخصصي و يا تكنسين حرفهاي در رشتههاي تخصصي از مجوز ثبتنام به طور مستقيم در اين دانشگاهها برخوردار ميباشند كه بر 30 درصد از كل افراد ثبتنامي مشتمل ميگردد.
استخدام معلمين
مسؤوليت استخدام معلمين مقاطع آموزش ابتدايي و پيش دبستاني در كشور اسپانيا بر عهده دانشكده ملي آموزش معلمان Scholas universitias و مراكز آموزش معلمان مقاطع آموزش پيش دبستاني و ابتدايي است.
آموزش معلمين مقطع متوسطه
تاريخچه
در مقابل رويههاي ايجاد شده براي معلمين مقاطع آموزش پيش دبستاني و ابتدايي، معلمين آموزش متوسطه عموماًًًًً در دانشگاهها تحصيل مينمودند. از اين روي، معلمين اين سطح به صورت اختياري تحصيل درمدارس و مراكز عالي آموزش معلمان مبادرت مي نمودند. طي سال 1970 و با وضع برنامه LGE رويه فوق تغيير يافته و آموزش معلمين مراكز متوسطه در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي اجباري گرديد. تا پيش از سال 1970، مطابق برنامه LGE براي معلمان درحوزههاي مختلف آموزش متوسطه درجاتي پيشبيني شده بود كه آنها قادر به اخذ مدارك لينكشادو، مهندسي يا معماري، مدارك BUP و COU وديگر انواع گواهينامههاي آموزش حرفهاي، مرتبط با موضوعات دروس تدريسي خود بودند. معلمين آموزش حرفهاي مشتمل برآموزش عملي و نظري (FPI و PII) نيز ملزم به برخورداري از مدرك مهندسي فني يا درجه معماري فني ميباشند. اساتيد آموزش فني و رشتههاي سطوح FPI نيز ملزم به برخورداري از گواهينامه FPII ميباشند. علاوه براين، معلمان نيازمند آموزشهاي تعليمي ميباشند. كه به كسب آن در مؤسسات علوم آموزشي مبادرت مينمايند. با اتمام اين مرحله معلمين به احراز مدرك شايستگي تعلميي (CAP) نائل ميآيند. گفتني است كه دانشجويان برخوردار از آموزشهاي ويژه دانشگاهي و افراد برخوردار از تجربه تدريس، از گذراندن اين مرحله معاف ميباشند. لازم به ذكر است كه درچنين آموزشهايي نياز به اساتيد كارگاهي و كارگاههاي آموزشي نيست. با اجراي برنامه LOGSE ، طي سال1990، 2 گروه آموزشي در اين سطح آموزشي ايجاد گرديد. طي سطح اول آموزش معلمين برخوردار از مدرك لينكشادو، مهندسي يا معماري از امكان تدريس در مدارس متوسطه، مراكز پيش دانشگاهي يا آموزش حرفهاي برخوردار ميباشند. مطابق سطح دوم آموزش معلمين برخوردار از گواهينامه معمار فني يا مهندسي فني، از مجوز تدريس در مراكز آموزش حرفهاي و تخصصي متوسطه و پيش دانشگاهي برخوردار ميگرديد. اين در حالي است كه در سيستم سابق آموزشي از گروههاي معلمين آموزش فني و حرفهاي، توسط معلمين الزامي است. گفتني است كه اين گواهينامه پس از گذراندن آموزش فنون تعليمي به فارغ التحصيلان ارائه ميگردد. گفتني است كه معلمين برخوردار از مدرك استادي يا لينكشادو و معلمين داراي تخصصهايي در زمينههاي روانشناسي، تعليمي و تكنولوژي معلميني برخوردار از20 سال تجربه تحصيل در مدارس عمومي وخصوصي، گذراندن از اين نوع آموزشها معاف ميباشند.
قوانين آموزشي
چهارچوب قانوني آموزش مقدماتي معلمان كشور اسپانيا طبق قانون اصلاحات دانشگاه ( LRU ) مصوب سال 1983 و قوانين بعدي تعيين گرديد. قوانين مربوط به آموزش تخصصي معلمان در سال 1995 تصويب گرديده و برنامههاي درسي و شرايط پذيرش مدرسين به واسطه تصويب قانون 1996 طراحي گرديد.قوانين عمومي آموزش معلمان مصوب 1970 در زمره قوانين اصلي مقطع آموزش معلمان قرار داشته و همچنان قابل اجرا است. از جمله مهمترين چارچوبهاي قانوني ويژه آموزش معلمين مقطع متوسطه ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود :
1- برنامه LOGSE در خصوص آموزش معلمين مقطع متوسطه در سطوح غير دانشگاهي.
2- قانون مصوب سال1983درخصوص تدوين فرآيند آموزش دانشگاهي معلمين مقطع متوسطه (LRU).
3- قانون مصوب سال 1970درخصوص فرآيند عمومي آموزش (LGE).
دوره هاي آموزشي
معلمين مقطع متوسطه، نيازمند برخورداري از مدرك آموزش حرفهاي و تخصصي درقالب 16 تخصص سازماندهي شده مطابق با حوزههاي مختلف آموزش متوسطه ميباشند. برنامههاي آموزشي رشتههاي مذكور حداكثر بر75 و حداقل60 واحد درسي مشتمل ميگردد. كه طي سال تحصيلي به دانشجويان ارائه ميگردد. دوره تحصيلي نيز در دو جزء تحصيلات تئوري و آموزش حرفهاي وعملي. سازماندهي گرديده است. دروس تئوري و عملي نيز خود بر دروسي مشتمل ميگردد. ارائه دروس تخصصي ويژه بستگي به انتخاب دانشجو دارد. از جمله دروس اجباري ميتوان به علوم اجتماعي، تعليمي و جنبههاي روانشناسي مرتبط با آموزش متوسطه اشاره نمود. موضوعات دروس انتخابي نيز از جنبههاي علمي، فني و آموزشي مشتمل ميگردد. كه به كمتر از20 درصد از كل رشتهها و واحدهاي تئوري و عملي (حداقل 40 واحد درسي) مشتمل ميگردد. دروس عملي نيز بر15 واحد درسي مشتمل ميگردد. در حدود 10 واحد از آن بر دروس عملي، تجزيه و تحليل، انعكاس و ارزيابي برنامههاي آموزشي ميگردد. براي تخصصيهاي مرتبط با آموزش حرفهاي و تخصصي توجه خاصي به فرآيند آموزش ضمن خدمت معطوف گرديده است.
پذيرش تحصيلي
معلمين مراكز آموزش متوسطه ملزم به برخورداري از مدرك لينكشادو، مهندسي، معماري و يا مدارك معادل با آنها ميباشند. علاوه بر اين افراد برخوردار از مدرك حرفهاي، ملزم به گذراندن آموزش تخصصي در رشته تخصصي خود ميباشند. پس ا ز اجراي مقررات برنامه LOGSE در خصوص معلمين مدارس متوسطه، از سال 2000 سيستم اعطاي مدرك شايستگي تعليمي تحت عنوان (CAP) به مورد اجرا درآمده است. شرايط پذيرش معلمين مقطع آموزش متوسطه بنا بر دورههاي آموزش فني و حرفهاي و دورههاي آموزش غير حرفهاي (آكادميك) متفاوت ميباشد. دروس تخصصي فني و حرفهاي بر اساس تخصص و نيز در رابطه با دروس مختلف مقاطع آموزش متوسطه سازماندهي ميگردد. شوند. برنامههاي آموزش فني و حرفهاي در قالب 60-50 واحدهاي عملي تدريس حرفهاي كه به دانشجويان ارائه ميگردد. گفتني است كه واحد هاي تئوري ـ عملي شامل دروس عمومي و موضوعات تخصصي با توجه به رشته انتخابي دانشجويان ميباشد. ازجمله دروس عمومي دورههاي آموزش معلمان مقطع آموزش متوسطه ميتوان به موضوعات اجتماعي، آموزشي و روان شناختي اشاره نمود.دروس اختياري فني و غير فني آموزش معلمان از كمتر از 20 % كل واحدها متشكل ميگردد. حداقل واحدهاي عملي تدريس متشكل از 15 واحد درسي است كه حداقل 10 واحد درسي آن از طريق تدريس عملي در مراكز آموزش متوسطه ارائه گرديده و ساير واحدها تحت عنوان آمادگي آموزشي و تجزيه و تحليل و ارزيابي برنامههاي آموزشي تعليم ميگردد.گفتنيست كه دراحرازتخصصهاي آموزش فني واحدهاي عملي تدريس بهصورت كار عملي فني و حرفهاي ارائه ميگردد.
کادر مراکزآموزش پيشدانشگاهي
كادر حرفهاي
از جمله مهمترين كادر حرفهاي مراكز آموزش غيردانشگاهي كشور اسپانيا مي توان به موارد ذيل اشاره نمود :
1- كادر پرستاري كه عهدهدار مسووليت مراقبت و نظارت بر سلامت دانشآموزان بيمار و تجويز دارو و ارائه خدمات مراقبتي اوليه به آنان ميباشند.
2- كادر گفتار درماني كه عهدهدار مسووليت كشف بينظميهاي رفتاري و تغييرات متناوب كلام و ارائه كمكهاي لازم در اين زمينه ميباشند.
3- كادر فيزيوتراپي كه عهدهدار مسووليت زير نظر گرفتن رفتارهاي فيزيكي و جسماني دانشآموزان و كشف مشكلات جسماني آنان و نظارت بر سلامتي دانشآموزان در زمان عدم حضور كادر پرستاري ميباشند.
4- ناظمين مدارس كه عهدهدار مسووليت نظارت بر رفتار دانشآموزان در راهروهاي مدارس به هنگام زنگ تفريح و عدم حضور معلمين در كلاس، ارائه خدمات رفاهي نظير تدارك سرويس اياب و ذهاب، سرويس بهداشتي و آرايشي و تغذيه به دانشآموزان ميباشند.
گفتني است كه ناظمين مدارس ملزم به برخورداري از حداقل مدرك (FPII) ميباشند.
5- كادر مشاورين تحصيلي كه به ارائه خدمات مشاوره تحصيلي به دانشآموزان مبادرت مينمايند.
كادر اداري و خدماتي
از جمله مهمترين اعضاي كادر اداري و خدماتي مراكز آموزش پيشدانشگاهي كشور اسپانيا ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود :
1- كادر اداري مشتمل بر كادر امور دفتري، اپراتورها و كادر پردازشگري اطلاعات.
2- كادر خدماتي مشتمل بر سرايداران، نگهبانان، پرسنل نظافت رستوران مديريت رستوران، رانندگان، باغبانان، خياطها و پرسنل لباسشويي.
3-كادر كامپيوتري مشتمل بر برنامهسازان – تحليلگران و مسوولين مراكز آرشيو، فيلم و اسناد مراكز آموزشي.
4-كادر كتابخانه مشتمل بر كتابداران و كمك كتابداران.
فرصتهاي خدمتي معلمين مقاطع آموزش پيش دانشگاهي www.zibaweb.com
تاريخچه
از نقطه نظر تاريخي فرصتهاي خدمتي معلمين در مدارس آموزش متوسطه و ابتدايي متفاوت ميباشد. معلمين آموزش ابتدايي در اسپانيا از موقعيتهاي كاري موقت تا سال1970 برخوردار بوده و حقوق خود را از طريق دولت دريافت مينمودند. علاوه براين، نرخ نزولي دانشآموزان اين مقطع بهويژه در مناطق روستايي مشكلاتي را براي حرفه آموزش معلمان اين مقطع بوجود آورده بود. معلمان آموزش متوسطه نيز به طور سنتي از فرصتهاي آموزشي مرتبط با نيازمنديهاي آموزش عالي بهرهبرداري نموده و به فعاليت در بخشهاي مختلف آموزشي مبادرت مينمودند. با اجراي فرآيند عمومي آموزشي طي سال 1970 موقعيت معلمين با تغييرات اساسي مواجه گرديد كه از آن جمله ميتوان به لحاظ نمودن كليه معلمان در برنامه EGB اشاره نمود. گفتني است كه اين برنامه بر امور اقتصادي و فرصتهاي شغلي براي معلمين مشتمل ميگرديد. اين فرآيند و قوانين بعدي به هماهنگي كادر آموزشي به طور منظم در هر دو بخش عمومي و خصوصي و در كليه سطوح آموزشي منجر گرديد. لازم به ذكر است كه در مفاد اين قوانين بر مدارك مورد نياز تدريس در مراكز مختلف تحصيلي، عضويت در گروههاي آموزشي، استانداردهاي قانوني و كاري و ديگر جنبههاي فرصت خدماتي معلمين تأكيد عمدهاي لحاظ گرديده است. علاوه بر اين، مطابق قانون فوق، معلمان كشور مشمول قانون خدمات اداري و دولتي گرديدند. طي سال 1978 همچنين قوانيني در جهت اصلاح قوانين پيشين خدمات عمومي و رسمي معلمين جوامع مستقل وضع گرديد. با تدوين برنامه LOGSE و پذيرش آن طي سال1990، از اين برنامه تحت عنوان چارچوب جديد قانوني خدمات عمومي معلمين ياد ميگردد. در حال حاضر و بنا برقانون مذكور، به اجراي قوانين خاص خود درخصوص آموزش رسمي كادر آموزش مبادرت مينمايند و اين در حالي است كه قوانين پايه برنامه LOGSE نيز از اعتبار برخوردار ميباشد. معلمين مدارس خصوصي نيز از قوانينكاري ويژه خود برخودار ميباشند. دولت اسپانيا، پس از انجام مشاورههايي با اتحاديههاي معلمان، وزارت آموزش و وزارت كاربه تعيين حداقل درآمد معلمان مراكز آموزش خصوصي و دولتي مبادرت مينمايند.
قوانين آموزشي
قانون ويژه فرصتهاي اشتغال به شغل معلمي در مدارس كشور در قالب فرآيند معيارهاي بهبود خدمات عمومي معلمين طي سال1984 به مورد اجراء در آمده و طي سال 1988اصلاح گرديد. طي سال 1995 نيز قوانين جداگانهاي در خصوص رويه حقوق بازنشستگي معلمين مقاطع مختلف آموزشي به تصويب رسيد. علاوه براين برنامه اصلاحيه فرآيندعمومي آموزش با عنوان (LODE) طي سال 1985 به عنوان معياري براي استخدام و اخراج معلمان در نظر گرفته شد بعدها طي سال 1995، قوانين فوق در قالب برنامه LOPEG اصلاح گرديد علاوه براين، حدود صحيح فاكتورهاي ساختار آموزش معلمان سال 1978 اعم از آزادي تحصيلي، آزادي همكاري با اتحاديههاي كاري و مشاركت در جهت نظارت و مديريت مناسب موسسات عمومي مشخص گرديد. فرآيند سازماندهي عمومي سيستم آموزشي (LOGSE) تدوين يافته طي سال1990 برگروههاي جديد كادر آموزشي غيردانشگاهي و تشريح ويژگيهاي اصلي اين افراد تأكيد مينمايد. علاوه براين چندين حكم سلطنتي در خصوص تعيين جايگاه معلمين، عضويت آنان در كادر استخدامي كشور، ارائه تخصصهاي كاري و آموزشي به آنان، انتقال معلمين، قوانين ويژه آزمونهاي جامع جهت تعيين سطح معلمين به تصويب رسيده است. تدوين برنامه LOPEG طي سال 1995 نيز بر ارتقاء كارآييهاي معلمين تأكيد دارد. كادر خصوصي و غيردانشگاهي حوزه آموزش نيز بر مبناي قانون مصوب سال1980 از قوانين كار ( در خصوص ارتباطات شغلي و استخدامي معلمين به فعاليت ميپردازند.
نهادهاي مركزي
دولت اسپانيا مسئول تعيين خط مشي پرسنلي و اجرايي و تنظيم قدرتها در امور اداري و خدماتي كشور ميباشد. مطابق قانون اساسي كشور وزارت خدمات كشور نيز عهدهدار مسئووليت هماهنگي و نظارت برروند اجراي خط مشيهاي دولتي درخصوص استخدام كادر آموزشي و مديريتي مراكز آموزش كشور جوامع مستقل نيز به تنظيم قوانين خدمات عمومي خود ميپردازند كادر آموزشي مؤسسات خصوصي نيز مشمول قانونكار بوده و توسط دولت و سازمان استخدامي كشور مورد نظارت و ارزيابي قرار ميگيرند. برنامههاي LOPEG و LODE نيز مطابق معيار ويژه و معيني در خصوص استخدام و اخراج كادر آموزشي تدوين گرديدهاند.
شرايط استخدامي معلمين اسپانیا
از جمله مهمترين شرايط استخدامي جهت استخدام معلمين مقاطع مختلف آموزش در مراكز دولتي ميتوان به موارد ذيل اشاره نمود :
الف )برخورداري از متبوعيت كشور اسپانيا يا عضويت در اتحاديه اروپايي (پيش بيني هايي براي شهروندان ديگر كشورهاي اروپايي اتخاذ گرديده است) گفتني است كه داوطلبين غيراسپانيايي ملزم به پيروي از قوانين اسپانيا به طور كامل ميباشند.
ب )برخورداري از سن بيش از 18 سال.
ج )عدم مواجهه با هيچگونه ناراحتي جسمي و رواني ناسازگار با آموزش.
د )عدم سوء سابقه اخراج از مناصب اداري و خدماتي در گذشته.
ر )برخورداري از گواهينامه آموزش عمومي پايه جهت تدريس در سطح آموزش ابتدايي و پيشدبستاني
ز ) برخورداري از مدرك لينكشادو، معماري يا مدارك معادل آموزش آن جهت تدريس در مراكز حرفهاي و تخصصي.
گفتني است كه در برخي از تخصصهاي مرتبط با آموزش حرفهاي برخورداري گواهينامه مهندسي فني، معماري فني و مدارك معادل آن الزامي است. علاوه بر اين كليه داوطلبان ملزم به برخورداري از مدرك حرفهاي و تخصصي ميباشند لازم به ذكر است آندسته از معلمين كه از مدرك لينكشادو در آموزش تعليمي و نيز تخصصهايي در زمينه روانشناسي، علوم تعليمي و تكنولوژي و يا تجربه تدريس در مؤسسات آموزش خصوصي و عمومي برخوردار باشند، از گذراندن اين پيش نياز معاف ميباشند.
آموزش معلمين مراکز آموزش خصوصي
مراكز و مؤسسات خصوصي به استخدام معلمين خود با توجه به قوانين استخدامي خاص مبادرت مينمايند. استخدام معلمين مراكز آموزشي خصوصي بر مبناي توافقات ميان شوراي آموزشي رؤسا و مالكين مؤسسات آموزشي صورت ميگيرد. گفتني است كه چنين معياري بر برنامه Lode و بخشي از برنامه LOPEG در خصوص ارزيابي شايستگي و توانايي داوطلبان استوار ميباشد. كادر آموزشي مراكز خصوصي ملزم به گذراندن دورههاي3 تا 6 ماهه آموزشي در قالب آموزش پايه ميباشند. گفتني است كه پس از اتمام دورههاي مذكور معلمين به استخدام ثابت مراكز در ميآيند. بر طبق توافقات جمعي در مراكز آموزش خصوصي، كادر آموزشي برمبناي ظرفيتها، درجات تحصيلي، و استعداد و توانايي شغلي گروهبندي مي گردند.
قوانين اخراج كادر آموزشي
مطابق برنامه LODE ، قوانين اخراج معلمين از مراكز آموزشي عمومي تدوين گرديده كه اصلاحاتي در اين برنامه در برنامه LOPEG صورت پذيرفته است. اخراج معلمين از مراكز آموزش عمومي براساس اعلان شوراي آموزشي و با اكثريت آراء صورت گرفته و دليل اخراج معلم به طور كامل بازگو گردد.
حقوق و مزاياي كاري معلمان
حقوق و مزاياي معلمين سطوح مختلف آموزشي غيردانشگاهي برحسب گروه تخصصي، طبقات آموزشي، سطوح و ارشديت معلمين تنظيم و پرداخت ميگردد. معلمين مراكز آموزش دولتي بر موارد ذيل مشتمل ميگردد :
1- حقوق پايه كه به طور استاندارد به كليه معلمين پرداخت ميگردد.
2- حقوق ارشديت كه براساس تعداد سنوات خدمت آموزشي و همكاري با گروهها آموزشي و پرداخت ميگردد.
3- گفتني است كه پرداخت حقوق ارشديت معلمين هر 3 سال يكبار صورت ميپذيرد.
4- حقوق مازاد و اضافه كاري كه 2 بار در سال علاوه بر حقوق پايه به معلمين پرادخت ميگردد.
در جوامع مستقل نيز حقوق ومزاياي معلمان بصورت تركيبي مشتمل بر 3 جزء به شرح ذيل به آنان ارائه ميگردد :
1- حقوق ثابت و مشترك براي هر گروه از معلمين
2- حقوق متناسب با سطوح تحصيلي و تخصصي آنان
3- حقوق 6 سال يكبار مبتني بر درجه ارشديت و تخصص معلمين كه به معلمين برخورد از مدت زمان 1000-600 ساعت تدريس طي 6 سال تحصيلي پرداخت ميگردد.
در مراكز آموزش خصوصي نيز حقوق و مزاياي كادر آموزشي برحقوق پايه، عرضه دستمزدهاي انتقالي و بهرهوري كاري و مزاياي يازده ماهه مشتمل ميگردد.
زمان كاري معلمين
معلمين مراكز آموزش دولتي از 5/37 ساعت كاري در هفته برخوردار ميباشند. گفتني است كه 30 ساعت از اين زمان به فاليتهاي آموزشي (كلاسي) اختصاص مييابد. از 30ساعت مذكور حداقل مدت 25 ساعت آموزشي به آموزش ابتدايي و 18 ساعت به آموزش متوسطه اختصاص مييابد. به طور كلي ميتوان گفت كه ساعات سالانه آموزش مراكز دولتي بر1180 ساعت مشتمل ميگردد. كه از اين زمان، 850 ساعت به ساعات كلاسي و بقيه زمان به عنوان ساعات استراحت منظور ميگردد. ميزان فعاليت روزانه معلمان مدارس خصوصي نيز بستگي به توافقات جمعي شوراهاي تصميمگيري مراكز آموزشي دارد گفتني است كه اين توافقات در مؤسسات آموزش ابتدايي بر32 ساعت آموزشي در هفته (1398ساعت در سال) بالغ ميگردد. در ديگر سطوح آموزشي توافق بر ارائه آموزش 27 ساعت در هفته (1089ساعت در سال) ميباشد كه 237 ساعت آموزش تكميلي را نيز بايد به اين ساعات اضافه نمود. علاوه براين 50 ساعت نيز به روز نمودن فعاليتهاي آموزشي اختصاص مييابد.
تعطيلات رسمي کادر آموزشي
تعطيلات رسمي كادر آموزشي مراكز آموزش عمومي و خصوصي بر تعطيلات يك ماهه تابستاني، تعطيلات 8 روزه عيد پاك و تعطيلات 15 روزه عيد كريسمس مشتمل ميگردد. به استثناي تعطيلات فوق، معلمان مراكز آموزش عمومي از تقويم كاري منظم (بين اول جولاي تا 31 آگوست) برخودار ميباشند. تعطيلات كادر آموزش مدارس خصوصي نيز بر تعطيلات يك ماهه تابستاني، تعطيلات10روزه بين سال تحصيلي ( كه عمدتاً در خصوص معلمين مراكز آموزش ابتدايي مصداق مييابد)، تعطيلات 5روزه در سال، تعطيلات عيد پاك و كريسمس مشتمل ميگردد. علاوه براين، هر سال50 در صد از كادر آموزشي از تعطيلات مازاد2 هفتهاي طي فصل ثابت برخوردار ميگردند. گفتني است كه تعطيلات فوق در خصوص مداري ارائه كننده رشته هاي آموزشي تابستانه مصداق نمييابد.
بازنشستگي معلمين
قانون بازنشستگي معلمين مراكز دولتي طي سال 1995 اصلاح گرديد.. مطابق اين قانون سن بازنشستگي معلمين به رده سني 65 سالگي كاهش يافت. اين در حالي است كه برخي از معلمين به ارائه تقاضاي بازنشستگي خود طي سن60 سالگي بطور داوطلبانه مبادرت مينمايند. كه در اين صورت ملزم به برخورداري از حداقل سنوات خدمتي به مدت 15سال ميباشند. علاوه بر اين گاهي اوقات بازنشستگي بر اثر ناتواني جسمي و روحي افراد و يا مواجهه با صدمات جسمي زودتر ازموعد مقررصورت ميگيرد. به طور كلي ميتوان گفت كه سن اجباري بازنشستگي در مراكز آموزش دولتي 65 سال ميباشد. در مراكز آموزش خصوصي نيز سن بازنشستگي 65سال ميباشد. اين درحالي است كه معلمين محروم از حق بيمه و يا بيمه دورهاي مجاز به تدريس تا سن 70 سالگي ميباشند.
آموزش اساتيد دانشگاهي
مطابق برنامه (LRU) اساتيد دانشگاهها ملزم به برخورداري از مدرك دكتري ميباشند. عناوين استاد و استاديار دانشگاه به افراد برخوردار ازمدرك لينكشادو، معماري يامهندسي ويا حوزههاي علوم تخصصي ديگر توسط شوراهاي دانشگاهي اعطا ميگردد.
تاريخچه
ازديدگاه تاريخي، آموزش اساتيد دانشگاه دراسپانيا دردانشگاهها اجراء ميگرديده است. طي سال 1857مطابق با فرآيند ساختارعمومي آموزش، حداقل پيش نياز تدريس در دانشگاهها، برخوردارازمدرك دكتري اعلام گرديد.گفتني است كه اين پيش نياز دركليه رشتهها و براي كليه اساتيد دانشگاهها وجود داشته است. به طور كلي تا بيش از سال 1970 اعتقاد براين كه آموزش اساتيد دانشگاهي بر الگوها و حوزههاي درسي بجاي آموزش تعليمي و يا روش آموزشي تمركز دارد. اين درحالي است كه با تدوين برنامه (LGE) طي سال1970، براي نخستين بار، آموزشهاي تعليمي ويژه به اساتيد دانشگاهي ارائه گرديد. گفتني است كه در حال حاضر اين آموزشها امروزه در مؤسسات علوم آموزشي در طول دوره دكتري يا طول دوره استادياري ارائه ميگردد. طي سال1983، با تدوين برنامه LRU چارچوب جديد قانوني ويژه آموزش معلمان در دانشگاههاي اسپانيا اتخاذ گرديد. مطابق برنامهاي ساده سازي ساختار آموزش دانشگاهي و تقسيم نيروهاي آن به طبقات تحصيلي مختلف به وقوع پيوست.علاوه براين،مطابق اين فرآيند دانشگاهها ازمجوز همكاري موقتي با مدرسين مختلف برخوردار گرديدند. گفتنيست كه اين مدرسين عمدتاً ازميان اساتيد غير دانشگاهي و همچنين از ميان مدرسين مراكز آموزش متوسطه انتخاب ميگردد. اتخاذ چنين فرآيندي تا برانجامست كه دانشگاههاي خصوصي و عمومي، كمتر از 50 درصد كادر آموزشي برخوردار از مدرك دكتري بهرهمند ميباشند.
قوانين آموزشي
1- قانون مصوب سال1983درخصوص كادر آموزشي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي كه در قالب برنامه فرآيند ارتقاء كيفي و كمي دانشگاهها (LRU) به مود اجراء گذارده ميشود.
فرصتهاي كاري اساتيد دانشگاهي
تاريخچه
ازنقطه نظر تاريخي دانشگاههاي اسپانيا به طورسنتي ازماهيت تمركزگرا وغيرتمركزگرا برخوردار بوده آموزشي ملزم به فعاليت در چهارچوبهاي قانوني معين شده توسط دولت ميبود. از اين روي، سازماندهي سنتي ساختار كادر آموزشي بر سيستم فردگرايي و ثبات اساتيد، ثبات كاري و بهرهگيري از معلمين بصورت تيمهاي كاري استوار بود. در راستاي برطرف نمودن اين مشكل، تلاشهاي مختلفي طي دهههاي 60 و70 ميلادي در جهت منظور نمودن بخشهاي جانشين دانشگاهي براي حضور ثابت اساتيد صورت گرفت. پس از اعمال چنين تلاشهايي، جايگاه اساتيد دانشگاه به عنوان اساتيد رسمي دانشگاهها و مركز آموزش عالي تغيير يافت. با وجود اين افزايش نرخ دانشجويان دانشگاهي طي دهههاي اخير به افزايش تعداد اساتيد غيررسمي دانشگاهي درمقايسه با اساتيد رسمي دانشگاهها منجر گرديد.عدم ثبات موقعيت كاري در اين گروهها و وجود تعارضات فرهنگي ميان اساتيد نيز به افزايش حقوق و ظرفيتهاي آموزش ثابت در دانشگاهها منجر گرديد. با انطباق ساختار آموزشي اسپانيا طي سال 1978با مؤسسات جوامع مستقل، استقلال دانشگاههاي كشور به رسميت شناخته شده و الگوي متمركز سنتي دانشگاههاي اسپانيا در خصوص استخدام كادر آموزش اين سطح آموزشي، مورد تعديل و اصلاح قرار گرفت. با ارائه و اجراي برنامه LRU طي سال1983، چارچوب قانوني دانشگاههاي اسپانيا تغيير يافته و توجه خاصي به بهبود موقعيت اساتيد دانشگاهي معطوف گرديد.
قوانين آموزشي
طي سال 1983، فرآيند پويايي دانشگاهي (LRU) در راستاي سازماندهي ساختار قانوني كادر آموزشي دانشگاهي مراكز آموزش عالي به مورد اجرا درآمد. هدف اين فرآيند مذكور تأكيد بر توسعه برنامههاي آموزش دانشگاهي درمراكز آموزش دولتي بود. علاوه بر اين، فرآيند فوق به انطباق جوامع مستقل با وظايف گروههاي رسمي تأكيد داشت. به طوركلي ميتوان گفت كه فرآيند فوق بر دو اصل ارائه خدمات عمومي آموزش عالي به جوامع مستقل و تبديل مؤسسات آموزش تكميلي به دانشگاهها در چارچوب استقلالدهي به اين مؤسسات استوار ميباشد. اساتيد متعلق به گروههاي رسمي دانشگاهي موضوع برنامه (LRU) بوده و قانون خدمات آموزش عمومي و رسمي نيز شامل حال آنان ميگردد. (LRU) همچنين به گسترش اين قوانين در جوامع مستقل پرداخته و به تطبيق قوانين دانشگاهها در اين مناطق ميپردازد. طي سال 1985كادر آموزشي دانشگاههاي عمومي بطورمنظم هماهنگ شده و مسئوليتهايشان مشخص گرديد.هماهنگي اساتيد دانشگاههاي عمومي از چند جنبه من جمله سازماندهي وظايف آموزشي و تعيين حقوق و درآمد ثابت اساتيد دانشگاهي مورد تأكيد است.علاوه بر اين، چندين حكم پادشاهي نيزدرخصوص تنظيم مباحث مختلف دانشگاههاي مختلف عمومي مشتمل بر رويههاي آزمون رقابتي استخدامي به منظور برطرف نمودن خلاءكمبود كادرآموزش دانشگاهي وهيئت علمي دانشگاهها، درآمدكادر آموزشي،برقراري ارتباطات همكاري ميان اساتيد دانشگاههاي عمومي و تعيين رويههايي جهت ارزيابي تحقيقات ميداني به تصويب رسيده است. درقانون عمومي كاراسپانيا نيز فرصتهاي شغلي در ارتباط با استخدام اساتيد دانشگاهي پيش بيني گرديده است.
نهادهاي مركزي
مطابق برنامه LRU دانشگاهها عهدهدار مسئوليت انتخاب، آموزش و ارتقاء آموزشي، تحقيقي و اداري كادر آموزشي خود ميباشند. در اجراي برنامه LRU معاونت رئيس دانشگاه نيز عهدهدار مسئوليت استخدام اساتيد دانشگاهي و انطباق تصميمات مرتبط با قوانين منظم در خصوص اخراج كادر آموزشي در چارچوب قانون اداري و رسمي و هماهنگي با شوراي دانشگاهي و ابراز توصيههاي به اين شورا است. با وجود اين معاونت دانشگاه ملزم به ارائه گزارش استخدامي اساتيد دانشگاهي مطابق با اصول جوامع مستقل به اين جوامع ميباشد. اساتيد رسمي دانشگاهها نيز خود تحت نظارت قوانين تعيين شده توسط دولت و جوامع مستقل تعيين ميشوند. دولت و جوامع مستقل همچنين در تعيين درآمداساتيد دانشگاهي منطبق با استانداردهاي موجود در كليه دانشگاهها نقشي اصلي را ايفا مينمايند. با اين وجود، اين شوراي اجتماعي دانشگاهي است كه به ارائه پيشنهاداتي در خصوص اداره اين امور و ارتباط درآمد اساتيد با صلاحيتهاي علمي و تحقيقي آنان ميپردازد. علاوه بر اين، به همچنين تعيين حق الزحمههاي دوران بازنشستگي و تأمين امنيت اجتماعي اساتيد دانشگاهي مبادرت مينمايد.
روند استخدامي اساتيد دانشگاهي
برنامه (LRU) به ارائه سطوح آموزش دانشگاهي در راستاي تكميل مراكز وسيستمهاي رسمي سازماني دانشگاههاي كشور به واسطه استخدام اساتيد رسمي مبادرت مينمايد. اساتيد رسمي و عمومي دانشگاه بر حسب رويههاي تعيين شده در آزمونهاي رقابتي كه در هردانشگاه و طبق مقررات رسمي دولتي اعلام ميگردد، استخدام گردند. چنين فرآيندهاي امتحاني بصورت باز و عمومي بوده و خود بر 2 بخش (بخش اول شامل مباحث علمي و تحقيقي داوطلبين مطابق با برنامه تحصيلي آنان و بخش دوم شامل دفاع و حمايت از مقاله علمي انتخابي داوطلبين) مشتمل ميگردد. گفتنيست كه كميتهاي متشكل از5استاد متخصص به ارائه منظم اين بخشها ميپردازند. به منظور جايگزيني سطوح خالي دانشگاهي، داوطلبين واجد شرايط ملزم به برخورداري از چنين سطوحي در دانشگاهها و برخورداري از حداقل 3 سال تجربه تدريس دانشگاهي و احراز مدرك دكتري از مراكز و دانشگاههاي عمومي ميباشند. به منظور مشاركت در آزمون رقابتي دانشگاههاي (Escuelas) و عضويت در هيئت علمي دانشگاهها، برخورداري از مدرك لينكشادو، مهندسي و يا معماري الزامي است. شوراي دانشگاهي نيز به تعيين حوزههاي درسي و علمي در پذيرش دانشجويان در دانشگاههاي (Escuelas) با وجود برخورداري آنان از گواهينامههاي در معماري فني و يا مهندسي فني مبادرت مينمايد. در حوزههاي معين علمي از معلمين مقطع آموزش متوسطه نيز جهت برگزاري آزمون رقابتي دعوت به عمل ميآيد. پذيرش در سطوح آموزشي دانشگاه ارتباط مستقيمي با رويه استخدامي هر دانشگاه دارد. اين رويهها بايد از نظر اصول اساسي، عدالت، شايستگي و ظرفيت و ماهيت عمومي ثابت و معين باشند. علاوه بر اين مطابق، برنامه LRU ، دانشگاهها همچنين از امكان برقراري همكاري با اساتيد و مشاركت آنان بطور پاره وقت برخوردار ميباشند.در اين راستا، دانشگاهها از مجوز دعوت مجدد از اساتيد معاف از خدمت و اساتيد افتخاري به مدت 10 سال خدمتي در دانشگاهها برخوردار ميباشد. علاوه بر اين دانشگاهها همچنين به دعوت از استادياران براي حداكثر مدت 2 سال (از طريق آزمون عمومي) مبادرت مينمايند. در اين حالت، منحصرا از داوطلبان برخوردار از مدرك دكتري با حداقل 2 سال سابقه كاري تحقيقي دعوت به عمل ميآيد. گفتني است كه قراردادهاي فيمابين دانشگاهها و استادياران حداكثر براي مدت 3 سال قابل تمديد است. كادر دانشگاههاي خصوصي و كادر استخدامي مجدد، مطابق قراردادهاي شخصي ملزم به گذراندن دوره 4 ماهه تعليمي ميباشند و اين در حالي است كه براي اساتيد رسمي دانشگاههاي عمومي ادامه اين سطوح غير قابل قبول است.
ادامه دارد...........