ساختار آموزشی معلمان در آمریکا
شرایط آموزش و كسب گواهی نامه معلمین ابتدایی ( دبستان )و كودكستان ( مهد كودك ) از طریق دولتهای ایالتی تعیین می گردد كه نیاز به امتحانات ورودی قبل از ورود به آموزش معلم ارجحیت داشته و مجدداً آموزش معلمی از قبل از كسب گواهی نامه تكمیل نمایند .
درپنج ایالت امتحان برگزار نمی گردد و در دوازده ایالت تنها ارزیابی جزئی از مهارت ها به عمل می آید.در سی و هشت ایالت نیاز به تكمیل برنامه تحصیلات تعیین شده در سطح دورة لیسانس به منظور كسب گواهی نامه و تكمیل رضایت بخش دورة عملی می باشد .
تحصیلات دورة لیسانس باید در یك مؤسسه رسمی در 47 الایت و در مؤسسه مورد تأیید ایالت در سه مرحلة دیگر تكمیل گردد .اولین گواهی نامه آموزشی ، مدرك لیسانس همراه با كسب گواهی نامه می باشد . اغلب بیشتر ایالتها سطوح تكمیلی كسب گواهی نامه ای كه مبنی بر تجربه و آموزش اضافی باشد را پیشنهاد می نمایند و بسیاری از معلمین در این سطح مدرك فوق لیسانس را دریافت می نمایند . تكمیل و تداوم آموزش حرفه ای به منظور حفظ گواهی نامه در 42 ایالت ضروری و لازم می باشد .
آموزش معلمین متوسطه
شرایط آموزش و كسب گواهی نامه معلمین متوسطه از طریق هر ایالتی تعیین می گردد كه نیاز و الزام به امتحانات ورودی قبل از ورود به آموزش معلم ارجحیت داشته و مجدداً آموزش معلمی را قبل از كسب گواهی نامه تكمیل نمایند .
در5 ایالت الزام به امتحان وجود ندارد و در 12 ایالت تنها ارزیابی جزئی از مهارتها به عمل می آید . و 19 ایالت الزام به یك دورة كارشناسی است كه تمركز اصلی اش بر روی رشته ای است كه آموخته می شود و در 25 ایالت تمركز جزئی بر روی آموزش و یا الگوی دیگری از دوره های مربوطه ضروری و لازم می باشد.همچنین در38 ایالت تكمیل و اتمام موفقیت آمیز دورة نظارت عملی ضروری میباشد.تحصیلات دورة لیسانس باید در یك مؤسسه رسمی در 47 ایالت و در مؤسسة مورد تأیید ایالت در سه سطح دیگر تكمیل گردیده شود .
اولین گواهی نامه آموزشی مدرك لیسانس همراه با كسب گواهی نامه و جواز می باشد . اغلب ایالتها سطوح تكمیلی كسب گواهی نامه ای كه مبنی بر تجربه و آموزش اضافی و بیشتر باشد را پیشنهاد مینماید وبیشتر معلمین این دوره حداقل مدرك فوق لیسانس را دریافت می دارند.تكمیل و تداوم آموزش حرفه ای در 42 ایالت به منظور حفظ جواز و گواهی نامه ضروری و لازم می باشد .
آموزش معلمین استثنایی
معلمین آموزش ویژه دراغلب ایالتها تحت برنامه های ویژه ومشخص شده درسطح كارشناسی وسطح كارشناسی ارشد آموزش داده می شوند و همچنین بطور جداگانه تأیید و آموزش داده می شوند .
47 ایالت چنین معلمینی را مطابق با تخصص خاص و ویژه ای كه آنها كسب و تجربه كرده اند برای مثال آموزش ناشنوایان ، آموزش نابینایان و آموزش معلولینی كه برای كار و حركت آموزش داده می شوند ، تأیید و تصدیق مینماید.درحالیكه حداقل نیاز و شرط آكادمیك مدرك كارشناسی درارتباط با آموزش ویژه یا رشته ای مربوط به آن (مانند روانشناسی پرورشی) میباشد ، هدف چنین تصرف و دارائی معلم مدرك فوق لیسانس می باشد.پرسنل ویژة آموزش ندیده باید دراغلب ایالتهای آمریكا تأییدكردند؛این استثنائات شامل مدیران مدرسه ،رؤسای مدرسه(مشاوران)،پرسنل بهداشت مدرسه(روانشناسان،پرستاران)، كتابداران مدرسه و موارد دیگر میباشد.دربیشتر این رده بندیهای حرفه ای مدرك فوق لیسانس یا بالاتر برای اولین گواهی ضروری و لازم می باشد.مدیران مدرسه ، بویژه مدیران(ناظمان) و ناظران معمولاً به كسب گواهی نامه معلمی ملزم می گردند .
آموزش اساتیددانشگاهی
قانون ایالت با درنظر گرفتن شرایط هیأت علمی در آموزش متوسطه تكمیلی متفاوت می باشد
مسؤولیت تعیین و مشخص كردن استانداردها و شرایط مراتب هیأت علمی و استخدام و تشویق و ارتقاء هیأت علمی بر عهدة مؤسسه خاص و هیأت علمی ، اداره یا مدرسه درون یك مؤسسه می باشد .شرایطی كه مؤسسات تعیین می نمایند ، مطابق با سطحی كه هیأت علمی جهت آموزش تعیین شده اند و مطابق با موضوع رشتة آموزش داده شده ، خواه تحقیق و پژوهش اعمال شده باشد یا نشده باشد ، خواه گواهی نامة حرفه ای یا صلاحیت مورد نیاز باشد یا نباشد و خواه طول دوره تمام وقت یا نیمه وقت باشد یا نباشد ، ممكن است متفاوت باشد.همچنین مؤسسات رسمی از هرگونه استاندارهای هیأت علمی كه از طریق مؤسسه رسمی منطقه ای تعیین شده باشند پیروی می نمایند چرا كه آنها ملزم و مطیع هر گونه استانداری از جانب انجمن می باشند كه برنامه های یك رشتة خاص ویژه را تأیید و تصدیق می نماید.هیأت علمی آموزش دانشگاهی بطور كلی و همگانی برای كسب تخصصهای لازم و شرایط و صلاحیتهای آموزش ، اجراء تحقیق و پژوهش و مشاور در رشته حرفه ای خاص خودشان ، پیش بینی شده اند.
مدرك مورد نیازجهت تدریس در سطوح مختلف آموزشی
. پیش دبستانی: حداقل مدرك كاردانی
. سطح اول : حداقل مدرك كارشناسی و در بیشتر موارد گذراندن در یك یا در سال برنامه های آموزشی برای شغل معلمی
. سطح دوم : حداقل مدرك كارشناسی و در بیشتر موارد گذراندن در یك یا در سال برنامه های آموزشی برای شغل معلمی
. سطح سوم: مقطع دكتری
حقوق و مزایای معلمین
نسبت دریافتی حقوق
طبق آمار سال1995،برای معلمان مدارس دولتی میانگین حقوق سالانه در حدود 37400 دلار است .طبق آمار سال1992،برای كلیه معلمان از سطح پیش دبستانی تا دبیرستان و مدارس دولتی وخصوصی با مدرك لیسانس میانگین حقوق دریافتی سالانه در حدود 38500 دلار است .
نسبت افزایش حقوق
حقوق معلمان معمولاً بر اساس آموزش و تجربه افزایش پیدا می یابد.علاوه بر این از سال 1981 تا سال 1995 حدود 20 درصد و برای معلمان تازه كار با توجه به تورم ، از سال 1980 تا سال 1995 حدود 24 درصد افزایش حقوق مد نظر قرار گرفته است.
مدت زمان تدریس به تفكیك دوره
. ابتدایی : 33 ساعت + 12 ساعت كار فوق العاده قبل یا بعد از مدرسه
. مقدماتی متوسطه : 33 ساعت + 12 ساعت كار فوق العاده قبل یا بعد از مدرسه
. تكمیلی متوسطه : 33 ساعت + 12 ساعت كار فوق العاده قبل یا بعد از مدرسه
آموزش ضمن خدمت
در بسیاری از مناطق مراكز آموزش ضمن خدمت تأسیس شده است كه این مراكز به عنوان كتابخانه مرجع ، مركز دیداری شنیداری كارگاهی برای توسعه مواد آموزشی و محلی برای سمینارها و سخنرانی ها به شمار می آید .
بسیاری از مناطق محلی معلمان را تشویق می كنند كه به دلایل زیر در دوره های آموزش ضمن خدمت شركت نمایند :
. نیاز داشتن به دوره های جدید قبل از تجدید قرارداد
. تخفیف گرفتن در شهریه دانشگاهها برای ادامه تحصیل
. افزایش حقوق در قبال كسب درجات بالاتر و شركت در دوره های آموزشی
. رهایی از مسئولیتهای كلاس داری و تأمین هزینه های سفر برای حضور در جلسات تخصصی
. تصویب دوره های مطالعاتی
. قانونمند شدن وقت آزاد در طی روز
گذراندن دوره های آموزش ضمن خدمت، دربرخی موارد افراد دارای لیسانس هستند گذراندن دوره یك یا دو ساله می تواند به مدرك فوق لیسانس منجر شود .
آموزش متوسطه
سن ورود به آموزش اجباری در ایالات متحده ، مطابق با ایالت ، از سطح سنی 5 تا 8 سالگی متفاوت می باشد و عمومی ترین سن برای ورود به آموزش اجباری 7 سالگی می باشد ؛ در پایان دوره سن فارغ التحصیلان بین 15 تا 18 می باشد كه البته سن 16 عمومی ترین سن و متداول ترین سن برای فارغ التحصیلی می باشد .
آموزش متوسطه در ایالت متحده مطابق با قوانین ، سیاستهای و تدابیر ایالات و حوزه های مدرسه محلی شامل كلاس 12– 7میباشد .هیچگونه ساختار، برنامه آموزشی یا قانون اجرایی وجود ندارد، تمامی قوانین و تدابیرازطریق حكومتهای ایالتی و بیش از 14000 مدرسه محلی تصویب و اجرا می گردند.تمامی ایالات و حوزه های مدارس ، سطح فارغ التحصیلی از مدرسه متوسطه را ، تكمیل و اتمام كلاس دوازدهم می دانند و اسم عمومی برای مدرك فارغ التحصیلی متوسطه ، دیپلم تحصیلات دبیرستانی می باشد .
شرایط و نیازهای آكادمیك و برنامه آموزشی فنی و حرفه ایی جهت اخذ این دیپلم از طریق هر ایالت تصویب واتخاذ میگردد و ممكن است درهرایالت این شرایط و برنامه های آموزشی متفاوت می باشند.در بسیاری از ایالات و مناطق (حوزه ها) نه در تمامی آنها ، امكان كسب دیپلم های ویژه دبیرستانی كه مشخص كنندة تكمیل و اتمام تحصیلات آكادمیك عالی یا برنامه های تحصیلی فنی و حرفه ایی می باشند، وجود دارد.گاهی اوقات ، مدارك آكادمیك كالج مقدماتی ، تكمیلی یا مدارك دبیرستانی آكادمیك نامیده می شوند و در بعضی موارد مدارك فنی و حرفه ا ی ، دیپلمهای دبیرستان فنی و حرفه ای نامیده می شوند.اعطای این مدارك كه به شكل خاصی تخصیص یافته اند ، در تمام كشور یك جور و به یك شكل نمی باشد .
عنوان «دیپلم دبیرستان» نام شناخته شده ایی را برای مدرسة متوسطه ابالات متحده بر جای می گذارد.محتوای برنامة آموزشی كه به سبك دیپلم و نمرات كسب شده درج شده اند و رونوشت دبیرستان نامیده می شود .
ارزیابی تحصیلی
سیستم نمره دهی
اغلب مدارس متوسطه از نظام ارزیابی استفاده می نمایند كه از حروف الفبای رمی D , C , B , A و گاهی E و F و حرف I به معنای نا تمام تشكیل یافته است .
این حروف به نمرات عددی وابسته و مربوط می باشند .
( عالی ) : A
( قبولی ) : D
( مردودی ) : F
مقطع آموزش مقدماتی متوسطه مدت زمان 6-2 سال طی رده های سنی18-14سال به طول می انجامد.
هدف اصلی برنامه های آموزش ابتدایی كسب مهارتها ، دانش و گرایشهای مثبت و اساسی توسط دانش آموزان و تأكید بر رشد فردی آنان با توجه به نیازها وتوانائیهای فردی می باشد.مقطع آموزش ابتدایی اجباری بوده و به صورت رایگان به دانش آموزان ارائه می گردد.در مدارس ابتدایی طبق آمارسال 1995 نسبت معلمین به دانش آموزان بر 9/14 به1 در مدارس دولتی و3/11به 1درمدارس خصوصی بالغ میگردد.
طبق آمار سال1996،جمعیت سنی كه این مقطع را طی كرده اند برحدود 8/32 میلیون نفر بالغ می گردد.مقطع تكمیلی متوسطه نیز مدت زمان4سال به طول می انجامد.
به افرادی كه دوره متوسطه را با موفقیت به پایان می رسانند مدرك دیپلم اعطا می شود در این بین تعدادی هستند كه دوره دبیرستان را ادامه نمی دهند امتحان جامعی به عنوان امتحان توسعه آموزش عمومی (GED) برگزارمی گردد كه درصورت موفقیت افراد به آنها مدرك معادل دیپلم ارائه می گردد.
تعداد معلمان زن |
تعداد كل معلمان |
تعداد دختران ثبت نامی |
تعداد كل ثبت نامی |
سال |
| ||||
- |
- |
9473000 |
19270000 |
1990 | |||||
734456 |
1320775 |
10000943 |
20516146 |
1992 | |||||
745895 |
1341314 |
10228972 |
21055473 |
1993 | |||||
761518 |
1369314 |
10373671 |
21122633 |
1994 | |||||
775294 |
1394080 |
10471227 |
21473692 |
1995 | |||||
برنامه های آموزشی
برنامه های درسی مقطع مقدماتی متوسطه موضوعات زیر را پوشش می دهند :
. دستور زبان انگلیسی
. متون خواندنی
. مهارت نوشتن
. ریاضیات
. علوم و روشهای علمی
. تاریخ ایالات متحده
. هنر
. موسیقی
. بهداشت و تغذیه
. هنرهای عملی
. تربیت بدنی
. جغرافی
زبانهای خارجی