انتقاد و خرده گیری مداوم معلم از رفتار دانش آموزان ، حکایت از استفاده مستقیم وی از قدرت دار
انتقاد و خرده گیری مداوم معلم از رفتار دانش آموزان ، حکایت از استفاده مستقیم وی از قدرت دارد
" آمیدون " و " هانتر"(1966) ، بر اساس تحقیق در تحلیل تعاملی فلاندر ، استفاده مستقیم و غیر مستقیم قدرت معلم در کلاس را مورد بررسی قرار دادند (1)
استفاده معلمان در کلاس از قدرت خود ، شامل دو دسته است ؛
1- استفاده مستقیم 2- استقاده غیر مستقیم
* در استفاده مستقیم معلم از قدرت خود ، در کلاس شاهد اعمالی هستیم چون ؛
_ تحمیل عقیده و نظر شخصی خود
_ به اعمال دانش آموزان جهت می دهد
_انتقاد و خرده گیری از رفتار دانش آموزان وجود دارد
_ قدرت را موجه جلوه می دهد
* استفاده غیر مستقیم معلم از قدرت در کلاس ؛
_برانگیختن و جلب عقاید و نظرات دانش آموزان
_بسط دادن و به کار گرفتن عقاید و نظرات دانش آموزان
_تشویق و ترغیب مشارکت دانش آموزان در کلاس
_ارج نهادن به احساسات دانش آموزان و پذیرش آنها مشاهده می گردد.
نتایج پژوهش ها قویا" از این عقیده حمایت می کند که انعطاف پذیری معلم در استفاده از شیوه های خاص قدرت در کلاس درس می تواند باعث موفقیت او در جهت پیشرفت دانش آموزان باشد . معلمان کلاسهایی که میانگین پیشرفت دانش آموزان زیاد است ، از معلمان کلاسهایی که میانگین پیشرفت دانش آموزان کم است ، متفاوتند . آنها می توانند ، در صورت لزوم ، رفتارشان را تغییر دهند و به جای استفاده مستقیم از قدرت خویش ، به طور مستقیم از آن استفاده کنند . معلمانی که نسبتا" نا موفق اند ، نمی توانند از مهارت های اجتماعی ارتباطی استفاده کنند ، یعنی نمی توانند عقاید و احساسات دانش آموزان خود را بپذیرند ، به آنها ارج نهند و در جهت بهبود عملکرد کلاس از آنها استفاده کنند . در صورتیکه معلمان موفق کسانی هستند که می توانند از این مهارتها به نحو مطلوب استفاده ببرند ( جانسون 1970) . تهیه و تلخیص . ترکمندی
(1) روانشناسی اجتماعی در تعلیم تربیت ، حمزه گنجی، رمضان حسن زاده ، تهران : سخن ، 1378